T a r a f s ı z D e ğ i l i z

[anadoluhaber:36638] AKLIN YOLU BİR DEĞİLDİR

 

 AKLIN YOLU BİR DEĞİLDİR

 

“Aklın yolu birdir” deyimini hem çok kullanıyoruz hem de doğruluğuna çok eminiz. Herkes kullanınca doğru kabul ettiğimiz ve hiç araştırmadığımız bir çok husus gibi…

 

Günlük hayatta bu deyimi, düşündüğümüz gibi düşünen veya yapan birileri olduğunda kullanıyoruz.

 

Konu, hem teferruatlı hem de felsefi sayılır. Fakat yine her zaman yaptığımız gibi akademik yazmak yerine, günlük hayattan bir pencere açarak konuyu açıklamaya çalışalım.

 

Belki de işi,  Nasreddin Hoca’ya havale etmek daha kestirme olur.

 

Nasreddin hocamız, falan han'ın "aklın yolu birdir" görüşünü eleştirir. Bu hususun, herkesin faklı bakış açısına göre değerlendirilmesi gerekliliğini savunur. Saray bilginlerinin çoğu da "aklın yolu bir" görüşünü savunarak hoca'ya muhalefet ederler.

Hoca, bunun üzerine saraydan ayrılır ve bir süre sonra, eşeğe ters binmiş halde geri döner.

Han'a ve bilginlere ne gördüklerini sorar. Hepsi de "eşeğe ters binmiş bir adam görüyoruz"  Derler.

Hoca beklediği cevabı alınca açıklama yapar: "gerçekten de, eşeğim dahil, hepinizin aklının yolu bir. Ortada bir
terslik olduğu muhakkak. Fakat neyin ters olduğu, bulunduğunuz tarafa göre değişir. Siz, eşeğin tarafını tutup, bana "ters binmiş adam" gözüyle bakıyorsunuz. Halbuki meseleyi benim tarafımdan görmeye çalışan bir insaf ehli, benim değil, eşeğin ters durduğunu söyleyecektir".

 

Tahmin edeceğiniz gibi kimseden ses çıkmaz. Hoca, türkü çala çala yoluna devam eder.

 

İşte Hoca’dan bir tane daha:

 

Zamanın birinde çok ünlü bir bilge varmış. Devamlı gezer ve kendisinden daha zeki birini ararmış. Bir gün Hoca’nın köyüne gelir. Durumu öğrenen halk, adamı Hoca’ya götürür.

 

Köyün meydanında buluşan bilge ile hoca uzun uzadıya birbirlerine bakmışlar. Bilgi yere bir daire çizmiş. Hoca da 2 ye bölmüş. Bilge daireyi 4 e bölmüş hoca da 4/3 ünü karalamış. Bilge alttan eliyle yukarıyı göstermiş. Hoca da yukardan eliyle altta doğru işaret yapmaya başlamış. Bilge şaşırmış ve kendi kendine söylenmeye başlamış: “Hayatımda böyle zeki adam görmedim.

 

 

Ben yere bir dünya çizdim adam ortasından ekvator geçer dedi. Ben 4 e böldüm o da 4/3 ü sularla kaplıdır dedi. Ben yerden buharlaşma olursa ne olur dedim, o da yağmur yağar dedi. Ben buralarda duramam artık.”

 

Duruma şaşıran halk, Hoca’nın yanına koşmuş ve ne oldu diye sormuşlar.

Hocada cevap çok. Başlamış anlatmaya: “

 

Ne olsun, adam oburun biri çıktı. Yere bir baklava tepsisi çizdi ben de yarısı benim dedim. O da 4 e böldü, ben de o zaman 4/3 ü benim dedim. O alttan ateş verirsek daha güzel pişer deyince bende üstüne fıstık dökersek daha da güzel olur dedim. Eee, ne yaparsınız aklın yolu birdir.”

 

Bu arada; “Akıl akıldan üstündür” atasözünün bize ait olduğunu hatırlatayım.

 

Fazla söze hacet var mı?



Windows Live Hotmail: Arkadaşlarınız Facebook'taki güncellemelerinizi doğrudan Hotmail®'den görür.

0 yorum:

Yorum Gönder

Yorumlarınızda Kişilik haklarına saldırı,küfür ve benzeri ifadeleriniz yayınlanmamaktadır.Yorumları yazarken İsminizi belirtmeniz önemle duyurulur.