22 Kasım 2008

(anadoluhaber) TÜRKİYE’DE ATEİST SOLUN DİN SÖYLEMİ-9 (son)

Dipnotlar:

1] Aydın Topaloğlu, Teizm Ya da Ateizm, İst., 2001, s. 54. Bk., V. Ilich Lenin; "Sosylizm ve Din", Novaya Zihn, (Eriş yayınları tarafından düzenlenmiştir) sayı: 28, 1905. Marxist Düşünce Sözlüğü, "Din" md., İstanbul: İletişim yay. 1993, s. 138. Ateist solun din söylemini tespit etmeye çalışırken eselerine atıfta bulunacağımız başlıca isimler şunlardır.: Doğu Perinçek, İlhan Arsel, Turan Dursun, Erdoğan Aydın, Server Tanilli, Muazzez İlmiye Çığ. Aslında Turan Dursun sol dünya görüşüne sahip değildir. Fakat, kendi din söylemlerine hizmet ettiği için sözünü ettiğimiz müfrid sol ekol onu büyük bir iştiyakla bağrına basmıştır.
 
Sol eğilimli yirmi dört aydın ve yazarın Turan Dursun'a ilişkin değerlendirmelerinin derlendiği Turan Dursun ve Aydınlanma (İst. 2000) isimli kitapta o, "Doğu ve İslâm dünyasının Luther'i, Rousseau'su", "aydınlanma savaşçısı" gibi sıfatlarla anılmaktadır. Diğer yandan o, biraz da teröre kurban gitmesinin yarattığı popülarite ile sosyalizm adına yayıncılık kulvarında mücadele yürüten bazı yayınevlerinin ve çevrelerin de, deyim yerindeyse, din üstadıdır. Bundan dolayı onun söylemi konumuz açısından bize önemli veriler sağlayabilir. Lenin, agm. Marxist Düşünce Sözlüğü, "Din" md., s. 137. Erdoğan Aydın, Kur'an ve Din, Ankara 1996, s.10. Turan Dursun, Kutsal Kitapların Kaynakları 1, İstanbul 1997, s. 15. Dursun, ae., s. 47. Server Tanilli, İslâm Çağımıza Yanıt Verebilir mi, İst. 1991, s. 14. Server Tanilli, "Turan Dursun'un Ardından", [Abit Dursun, Turan Dursun ve Aydınlanma, İst. 2000 içinde] s. 129. Bkz., Antoine Vergote, Din İnanç ve İnançsızlık, İst. 1999 s. 11 Lucien Goldman, İnsan Bilimleri ve Felsefe, (trc. Afşar Timuçin) İst. 1997, s. 21. İlhan Arsel, Kur'an Eleştirisi, İst. 1999, s. 21. Turan Dursun, Arif Tekin [İkisi de uzun yıllar Diyanet teşkilatında üst düzeyde din hizmeti vermişlerdir] ve Erdoğan Aydın hayatlarının bir dönemini dindarca yaşamış, sonradan İslam'a karşı mücadeleye girişmişlerdir. Bu kişiliklerin oluşmasına olanak sağlayan geleneksel din anlayışının ve din eğitiminin bu vechesi çok yönlü olarak incelenmeyi gerektirmektedir. Bu bağlamda Turan Dursun ve Erdoğan Aydın'ın inanç serüvenlerini ve yetiştikleri ortamı da dikkate alan bir "otobiyografik tahlil denemesi" için bk., Muhammet Altaytaş, Hangi Din, İstanbul: Eylül Yayınları 2001, s. 15-34. Bk., Turan Dursun, Din Bu 2, İst. 1995. (Kitabın tamamı bu konuya ayrılmıştır.) Bk. Muazzez İlmiye Çığ, Kur'an İncil ve Tevrat'ın Sümer'deki Kökeni, İst. 1995.E. Aydın, Kur'an ve Din, s. 25. Bk., İlhan Arsel, Teokratik Devlet Anlayışından Demokratik Devlet Anlayışına; Ankara 1975, s. XVIII-XXII Turan Dursun, Din Bu 1, İst. 1998, s.259. Tanilli, age, s. 9. Bk., Arsel, "Giriş Bölümü", Toplumsal Geriliklerimizin Sorunları, Ankara 1972. Doğu Perinçek, "Önsöz" [Turan Dursun, Hayatını Anlatıyor, İst. 1997 içinde] Arsel, agy. Mehmet Aydın, "İrtica Üzerine Bazı Düşünceler", İçe Kritik Bakış, İstanbul 1999, s.162. Bk., Adil Çiftçi, Fazlur Rahman ile İslâm'ı Yeniden Düşünmek, Ankara 2000, s. 231. Tanilli, age, s. 19. E. Aydın, İslâmiyet ve Bilim, Ankara 1996, s. 39. İlhan Arsel "Sunuş", [T. Dursun, Şeriat Böyle, İst. 1997 s. 5.] Bk.,Erdoğan Aydın, age, 10 Bu konuda ayrıntılı bilgi ve önekler için, bk., E. Aydın, İslâmiyet ve Bilim, T. Dursun, Din Bu 1 s. 190-217; S. Tanilli, age, 59-98.Mehmet Aydın, "İlim-İslâm Münasebeti", Bilgi-Bilim ve İslâm, I, İstanbul 1992, s. 74. "Göklerin ve yerin yaratılışında akıl sahipleri için alınacak öğütler(âyet) vardır. Onlar ayaktayken de otururken de yan gelip yatarken de Allah'ı anarlar ve göklerin, yerin yaratılışı konusunda düşünürler. Rabbimiz! Bunları boşa yaratmadın sen, derler." (Âl-i İmrân 3/190, 191) "Bizim için dünya hayatından başka bir hayat yoktur. Ölür ve yaşarız. Bizi öldüren zamandan başka bir şey değildir." (el-Casiye 45/24) diyen müşriklere Kur'an: "Onların kesin bilgileri yoktur, onlar sadece zannediyorlar" (el-En'am 6/148) der.Kadir Canatan, "İslâm Epistemelojisinin Temelleri", İslâmiyât (2000) III, 155. Felsefeciler tarafından metafizik, ilimlerin en değerlisi, yücesi olarak görülmüştür. Bk., Mehmet Bayraktar, İslâm Felsefesine Giriş, Ankara 1997, s. 146. Burada "metafizik" kavramı vahyi ve rasyonel bilgiyi, başka bir deyişle din ve felsefeyi kapsayacak şekilde, geniş anlamıyla kullanılmaktadır. Erdoğan Aydın, İslâmiyetin Ekonomi Politiği, Ankara 1996, s. 55. Erdoğan Aydın, ae., s. 68. Erdoğan Aydın, Kur'an ve Din s. 121, 122. Erdoğan Aydın, ae., s.81. Erdoğan Aydın, İslâmiyet ve Bilim., s.1-3. E. Aydın Kur'an ve Din, s. 37, 38. Bilgi için bk., Muhammet Altaytaş, age, s. 152. Pozitivizmin Türkiye'ye girişi ile ilgili öz bilgi için bk., Murtaza Korlaelçi, "Pozitivist Düşüncenin İthali", Modern Türkiye'de Siyasî Düşünce, Tanzimat ve Meşrutiyet'in Birikimi, İstanbul 2001, I, 214-222. Bk., Ahmet İshak Demir, Cumhuriyet Dönemi Aydınlarının Dine Bakışı, İstanbul 2000 (basılmamış doktora tezi) Örneğin Erdoğan Aydın metafizik konuların tartışıldığı 175 sayfalık, Kuran ve Din isimli kitabında, "bilim ortaya koymuştur ki...", "bilimsel veriler ispatlamıştır ki...", "çağdaş insanlık değerlerine göre..." şeklindeki ifadeleri 60 defa kullanmaktadır. Bk., İsmet Özel, "Müslüman ve Bilgi", Bilgi-Bilim ve İslâm II, İstanbul 1992, s. 60. Günümüzde, Turan Dursun ve Erdoğan Aydın örneğinden hareketle İslâm'a yöneltilen eleştirel söylem ve bunun ilmî değerlendirmesi için bk., Muhammet Altaytaş, age. Mehmet Aydın, İslâm'ın Evrenselliği, İst. 2000, s. 21. Geniş bilgi için özellikle İslâm'ın evrenselliği ve modernleşmesi konularında yararlandığımız ufuk açıcı bu esere bakılabilir.
                                                                                                                                  
 Muhammet Altaytaş : İslamiyat dergisi
--
Blog Adresim
http://sivilinisiyatif.blogspot.com
(www.vtunnel.com adresinden girebilirsiniz. Yasak yok.)
Bu Sitede Yer Almayan İletiler Bana Ait Değildir.
-------------------------------------------------------------------------
Şimşekleri üstüne en çok "oyunları bozanlar" çeker!
Zulüm, kısmak istediği sesi nârâ yapar!
Ve bazı ölüler, yaşayanlardan çok daha yüksek sesle konuşur...
Malcolm X onlardandı.

--~--~---------~--~----~------------~-------~--~----~
        Bu grubun  hiç bir siyasi oluşum ,parti, vakıf, örgüt, dernek veya benzeri yapılanmalarla alakası yoktur.Aynı zamanda onlara uzaklığı veya yakınlığıda bulunmamaktadır...
        Müslüman Anadolu İnsanının Tarafında yer alan Gerçek Vatanseverliği ilke edinmiş ,Anti Emperyalist HABER BİLGİ PAYLAŞIM  STANDIDIR.."

            *Grupta yayınlanan  yorum ve yazılardan yazarları sorumludur.
-----------------------------------------------------------------....
"ANADOLU HABER GÜNLÜĞÜ" Haber Bilgi Paylaşım  grubu.
 Bu gruba posta göndermek için , mail atın : anadoluhaber@googlegroups.com
 Bu gruba üyeliğinizi sonlandırmak için şu adrese e-posta gönderin: anadoluhaber-unsubscribe@googlegroups.com
 Daha fazla seçenek için, http://groups.google.com/group/anadoluhaber?hl=tr
adresinde bu grubu ziyaret edin
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~---

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınızda Kişilik haklarına saldırı,küfür ve benzeri ifadeleriniz yayınlanmamaktadır.Yorumları yazarken İsminizi belirtmeniz önemle duyurulur.