T a r a f s ı z D e ğ i l i z

░░▒▓█ anadoluhaber █▓▒░░ haber önerisi

MEB KARARINA DESTEK

Milli Eğitim Bakanlığı’nın okul yöneticilerinin görev yerlerini 5 yılda bir değiştirme kararını Ulusal Eğitim Derneği Bodrum Temsilcisi Yusuf Solmaz’a sorduk. Okul müdürleri gibi öğretmenlerin de aynı okulda uzun süre görev yapmasının etkili eğitim için sakıncaları bulunduğunu dile getiren Solmaz, müdürler gibi öğretmenlerin de 5 yılda bir yer değiştirmesinin daha iyi eğitim için yararlı olacağını dile getirdi.

Sabah Gazetesi’nin haberine göre, bundan sonra okul müdürleri 5 yılda bir yer değiştirecek. Haber, “Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu'nun talimatı doğrultusunda tüm okul müdürlerine 5 yılda bir zorunlu rotasyon uygulaması getiren Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Atama ve Yer Değiştirmelerine İlişkin Yönetmelik dün Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Yönetmelik aynı okulda uzun dönem çalışan idarecilerin yıpranmasını engellemek amacıyla düzenlenirken 5 yıldan fazla aynı okulda çalışan yöneticilerin görev yerleri değiştirilecek. 5 yılı tamamlayanların görev yerleri il içinde aynı veya daha üst tipteki eğitim kurumları olacak şekilde tercihleri dikkate alınarak puan üstünlüğü esasına göre değerlendirilecek. Buna uygun ataması yapılamayanlar zorunlu rotasyona tabi tutulacak. Rotasyon uygulaması eski bakan Hüseyin Çelik döneminde 10 yıllık süreyi dolduranlar için getirilmiş ancak yargıdan dönmüştü. “ şeklinde yayınlanmıştı.

Sorularımızı yanıtlayan Ulusal Eğitim Derneği Bodrum Temsilcisi Yusuf Solmaz, müdür rotasyonu hakkında şu değerlendirmeleri yaptı:

OLUMLU BİR DEĞİŞİKLİK

Okul müdürlerinin 5 yılda bir görev yerlerinin değiştirilmesi olumlu bir değişikliktir.

Öğretmenlerin belli aralıklarla görev yerlerinin değiştirilmesi, etkili eğitim için, eğitim bilimlerince de önerilen bir durumdur. Bir okul müdürü ya da bir öğretmenin yıllarca aynı okulda görev yapması eğitim bilimlerince de uygun görülmemektedir. 

NEDEN?

Öğretmenlerle, eğitime konu olan çevre arasında belli bir mesafe bulunmalıdır.  Burada, öğretmen kavramını, eğitim yöneticisini de içine alacak şekilde kullanıyorum.

 Öğretmen, öğrencinin gözünde çok önemli bir yerde durur. Öğretmen prenstir, öğretmen bir prensestir.

Çocukluk yıllarınızdan hatırlayın, hepimiz bir zamanlar öğretmen olmak istemiştik. Öteden beri öğretmende etkili bir gizem vardır, etkili eğitim öğretim için bu gizem büyük önem taşımaktadır. Çocuklar anne babalarının sözünü dinlemez bazen, ama öğretmenini dinler. Öğretmenleri onlara akşamları yatmadan önce bir bardak süt için demiştir. Çocuk o sütü içmeden yatmaz. Anne baba bazen çocuğuna bir şey yaptırmak için çırpınır. Öğretmen o noktada anne babayı destekleyen bir şey söyler, bu söz etkili olur. Daha da bunun gibi birçok etkileyici davranıştan söz edebiliriz.

ÖĞRETMEN ETKİ GÜCÜNÜ NEREDEN ALMAKTADIR?

Bu güç, çocuğun kafasındaki öğretmen imajından alınmaktadır. Çocuk için öğretmen, sanki başka bir âlemden yeryüzüne indirilmiştir. Yıllar önce bir öğrenci anısı okumuştum. Çocuk, ilköğretim birinci sınıfta okuyor. Bir gün mahallelerine bir öğretmen taşınmış. Annesi, bahçede çamaşır asan bir kadını göstererek şöyle demiş: “Bak, öğretmen bir komşumuz oldu.” Çocuk şaşmış kalmış. Çünkü o sanıyormuş ki, öğretmenler hep bir arada bir sarayda yaşarlar. Onların hizmetçileri olur, herkes onlara hizmet eder. Onlar da bütün gün kitap okurlar. Bir çocuğun dünyasındaki öğretmen böyle bir şeydir. Durum bu olunca, öğretmenin öğrencileri etkileme gücü de, özellikle ilköğretimlerde yüksek olmaktadır.

UZUN SÜRE AYNI OKULDA GÖREV YAPMANIN SAKINCALARI

Uzun süre aynı okulda görev yapmak öğretmenle çevre arasındaki ilişkinin niteliğini bozabilir. Yıllar ilerledikçe okulda ve çevrede akla hayale gelmedik tatsızlıklar yaşanır. Bu tatsızlıklar çevrede bir takım dedikodulara, yanlış anlaşılmalara neden olabilir. Öğretmenle halk arasında, saygıyı içeren mesafenin kapanması eğitim öğretimin niteliğine de zarar verebilir.

‘Halkla öğretmen arasındaki mesafe’ demekle olumsuz bir şeyden söz etmiyoruz. Bu mesafe eğitim için gereklidir. Bunun anlamı, öğretmenin halktan uzak durması değildir. Aksine öğretmen halkla iç içe olmalıdır. Sözünü ettiğimiz mesafe, saygı sınırlarının korunmasını kapsamaktadır. Baba ile oğul arasında tabii ki bir mesafe olmamalıdır. Ancak, oğul da babasına arkadaşına davranırmış gibi davranmamalıdır. Mesela babaya, babacığım bu gün sen işi as, ben de okulu asayım, birlikte kız tavlamaya çıkalım denilmemelidir. Öğretmenle, halk arasındaki mesafe dediğim şey budur. Halkla öğretmen arasında bunun dışında bir mesafe olmamalıdır. Öğretmen halktan olmalı, halkın içinde durmalı, halkın bütün sorunlarına tanıklık etmelidir. Bu da eğitim için gerekli bir durumdur çünkü. Eğittiğiniz çocukların hayat şartlarını bilmezseniz, o çocuklara yeteri kadar yararlı olamazsınız.

UZUN SÜRE AYNI OKULDA OLMANIN DİĞER SAKINCALARI

Okulda bir öğretmen düşünün. Neredeyse 20 yıldır aynı okulda görev yapıyor. Öğretmenimizin adı A olsun.

“A öğretmenin kızı üniversiteyi kazanamamış”

“Bak bak, bak bi de öğretmen olacak. Kendi kızına faydası yok ki başkalarına olsun.”

“A öğretmeninin oğlu hırsızlık yapmış!”

“Ağ aaaaa, deme…”

“Vallahi bak… Markete girmiş, viski çalmış…”

“Ağ aaaa, hemi de viski haaaa…”

“Yaaa, karakoldaymış şimdi…”

Yani düşünün, bir ailenin başına ne gelirse, hepsi öğretmenimizin de başına geliyor. Bu durum bir süre sonra öğretmenin o çevrede öğretmenlik imajının zayıflamasına yol açacaktır.

“A öğretmeni var ya…”

“Eee.”

“Geçen gün karısını dövmüş…”

Hani öğretmenler prensti, prensesti… Öğretmen karısını döver mi? Öğretmenin kızı üniversite kazanamamış, nasıl olur böyle bir şey…

Bütün bunlarla öğretmen, bulunduğu okulda ve çevrede büyüsünü yitirmeye başlayabilir.

Büyüsünü kaybeden bir öğretmen, etkili öğretmenlik konusunda artık eskisi kadar başarılı olamayacaktır.

EĞİTİM BİLİMLERİ NE DİYOR?

Öğretmenlerin hep aynı okulda görev yapmalarının etkili eğitim öğretim için uygun olmadığı konusu yeni bir konu değildir.

Eğitim bilimleri okuyan herkes, öğretmenle çevre arasındaki yakınlığın nasıl ve ne kadar olması gerektiğini bilir.

Ne var ki, bu gerçek uzun yıllar eğitim sistemimizde göz ardı edildi. Aynı okulda yıllarca görev yapan öğretmenlerin sayısı artı… Özellikle de büyük şehirlerde.

Büyük şehirlerde bazı semtler var. Okul idaresinden tutun, öğretmenine kadar bu semtlerdeki okulların kadrosu hiç değişmez. Okul artık öğretmenlerin olmuştur. O kadar olmuştur ki, es kaza aralarına yeni bir öğretmen dâhil olsa rahatsız olurlar.

ARALIKLARLA YER DEĞİŞTİRME İSTİSMAR EDİLMEMELİDİR

Bu çerçevede ele alınca Milli Eğitim Bakanlığı’nın 5 yılda bir okul müdürlerini rotasyona tabi tutması olumlu bir gelişmedir. Aynı rotasyon, il içinde, öğretmenler içinde düşünülebilir. Ancak bu konu, kadrolaşma çabalarına alet edilmemelidir.

Haber: Salih Ertan Ulakoğlu

 


--~--~---------~--~----~------------~-------~--~----~
        Bu grubun  hiç bir siyasi oluşum, parti, vakıf, örgüt, dernek veya benzeri yapılanmalarla alakası yoktur.Aynı zamanda onlara uzaklığı veya yakınlığıda bulunmamaktadır. Müslüman Anadolu İnsanının Tarafında yer alan Gerçek Vatanseverliği ilke edinmiş, Anti Emperyalist HABER BİLGİ PAYLAŞIM  STANDIDIR.."
      Grupta yayınlanan  yorum ve yazılardan yazarları sorumludur.Ayrıca harici linklerden de Anadolu Haber Günlüğü Mesul değildir...

Grup Yöneticileri Mail Adresleri Aşağıdadır
kurtulusyolu99@gmail.com
bahadirserhad@gmail.com
forevermirza@gmail.com

Bu gruba posta göndermek için, mail atın: anadoluhaber@googlegroups.com
Bu gruba üyeliğinizi sonlandırmak için şu adrese e-posta gönderin: anadoluhaber-unsubscribe@googlegroups.com
Daha fazla seçenek için, http://groups.google.com/group/anadoluhaber?hl=tr
adresinde bu grubu ziyaret edin
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~---

0 yorum:

Yorum Gönder

Yorumlarınızda Kişilik haklarına saldırı,küfür ve benzeri ifadeleriniz yayınlanmamaktadır.Yorumları yazarken İsminizi belirtmeniz önemle duyurulur.