1 Ekim 2009

Kimin morali iyi ki

Nurullah AYDIN
1 Ekim 2009


Kimin morali iyi ki?

Türk halkının morali bozukmuş!

Pazar Araştırma Şirketi Millward Brown, krizde tüketici davranışlarını ve
tüketicinin kriz ile birlikte ortaya çıkan yeni tüketim trendlerini ortaya
çıkaran bir araştırma gerçekleştirmiş..

Aralarında Türkiye'nin de bulunduğu İtalya, İspanya, Çek Cumhuriyeti,
Fransa, Almanya, Hollanda, Polonya, Romanya olmak üzere toplam 9 ülkede
gerçekleştirilen Millward Brown Idea Blog çalışmasına, Türkiye çalışması
için 132 kişi düzenli katılım göstermiş ve Türkiye'de kriz ile birlikte
tüketicinin davranışları analiz edilmiş!

Araştırma, Avrupa ülkelerinde ki tüketiciler ile Türk tüketicinin arasında
ki krizde ki davranış farklılıklarını ortaya koyuyor.

Araştırmaya göre, Türkiye'de geçen yıla oranla kişisel finansal durumunun
yüzde 14 daha kötü olduğu, ülke ekonomisin yüzde 44 daha kötüye gittiği ve
halkın moralinin ise diğer yıllara oranla yüzde 36 daha kötü olduğu ortaya
çıkmış.

Araştırmaya göre tüketici ilk tercihlerini değiştirmemiş görünüyor. Ancak,
premium markaların, ilk tercih skorlarında ciddi düşüşler söz konusu
olurken, ana markalar ve market markaları düşüş yaşamıyor. Tüketicilerin
büyük bir çelişkiye düştükleri görülmüş.

Giderleri kıs düşüncesi hakimken hayat tarzını sürdür düşüncesi de var.

Gelirlerin yüzde 51 aynı kaldığı ve harcamalarında ona paralel olarak yüzde
44 arttığı gözlenmiş. Türk insanının eğlence giderleri yüzde 26 azalmış..

Bir diğer çarpıcı sonuç ise krize rağmen insanların bazı alışkanlıklarından
taviz vermediğidir. Örnekler; Temel gereksinim (Düzenli
alışverişler, 'Ailemin bunlara gereksinimi var'), Ruh sağlığı (Bir bardak
kahve, gazete 'günün stresini üzerimden atmalıyım'), Yaşam tarzı (Daha
kişisel ve büyük kalem alışkanlıklar 'her gün spor yapmalıyım, çocuklarım
piyano dersi almalı'), Eğlence (Ödüller 'dışarıda pahalı bir yemek, harika
bir gece...' )

Millward Brown Türkiye Genel Müdürü Betül Khan,a göre; Krizle baş etme
stratejileri krizin yağını çıkarmak'tır.. İtalyanlar veya Portekizler gibi
ümitsizliğe ve çaresizliğe kapılmıyorlar, ya da Çekler ya da Romanyalılar
gibi durup beklemiyorlar. Krizde farklı iş olanakları, ya da promosyon,
indirim kampanyaları gibi fırsatların doğacağına inanıyorlar.

Bu nispeten daha olumlu havayı üretici sektörlerin ve markaların
değerlendirmeleri ve marka ve ürünleri tüketme konusunda tüketici iç
görüsüne dayanan çekici ve yaratıcı reklam kampanyalarıyla tüketimi
canlandırmaları mümkün. Vermeleri gereken alt mesaj tüketimin israf
olmadığını hissettirmek, duygusal tarzlı ama ürün ve hizmetlerin
fonsiyonel / fiziksel faydalarını hatırlatan kampanyalara yer vermeli; tıpkı
maden suyu üreticilerinin 'içiyorsam sebebi çok' kampanyasında olduğu
gibi..."

Bu ülkede bazı avantajlara sahip olmak için AKP'li olmanız ya da
desteklemeniz gerekiyor.

Yaşanan sel felaketinden bile halkı sorumlu tutan bir yönetim anlayışı var.

AKP'nin 7 yıllık iktidarında ilerleme sağlanan olumlu bir icraat var mı? Ama
bakın her alanda geriye gittiğimizin bir kaç örneğini verelim. Futbolda
dünya üçüncüsüydük şimdi ilk yirmide bile yokuz. Baskette Avrupa
şampiyonuyduk şimdi en alt sıralarda..Atletizmden bilardoya birçok alanda
şampiyonluklardan artık eser yok..Ya ne var? Açılım da açılım!

Ahlaksızlığın soygunculuğu talanın bölücülüğün kin ve husumet tohumlarının
yeşertilmesi için çabalar artarak devam edip gidiyor..Kısaca Türkiye her
alanda sapır sapır dökülüyor…, Şapır şupur ise soyuluyor..

Gelir uçurumu artıyormuş, yoksullaşma oranı ve zenginleşme oranı tersten
artıyormuş.. kimsenin umurunda değil! Adalet ve kalkınma dedikleri bu!.

Sonra da bazı nemalananlar çıkıp, utanmadan insaftan bahsediyor..

At gözlüğü ile bakan, düşünen, hareket eden devlet malı deniz yemeyen domuz
tekerlemesine inanmış güruh, maalesef ülkenin satılacak bir şeyini
bırakmadı.. Öylesine ki, Ankara'da cami bile satışa çıkarıldıktan sonra!!

Günün Sözü Ne olursa olsun; umutsuzluk değil umut insanı yaşatır. Umutlu ol!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınızda Kişilik haklarına saldırı,küfür ve benzeri ifadeleriniz yayınlanmamaktadır.Yorumları yazarken İsminizi belirtmeniz önemle duyurulur.