DR HAKKI AÇIKALIN
Bu mefhum yunanî olup ‘Shizo:yırtılmak, yırtmak, kopmak,kopuşmak’ fiilinden köken alır.Başlık olarak bu mefhumu seçmemizinsebebi ise, Hristiyanlık’ta ortaya çıkan fikrî ve nihâyet mezhebî kopuşmadanyola çıkarak sürece bakmayaçalışmak.14. asırda yaşamış olan SelânikBaşpiskoposu Agios Yorgos Palamas’ınbazı değerlendirmelerine bakalım:Biz, tek bir Allah’a inanır ve tekbir Allah’ı yüceltiriz. O Allah ki,ezelîdir, herşeyin fevkindedir ve heryerde ve her şeydedir. Bu İlâh Baba’dır(Patir, Père, Father, Peder),Oğul’dur (Fili, Gios, Fils, Son) veRuh-u Muqaddes’tir (Saint Esprit,Agia Pnevma, Spiritum Sanctii). Bu,bir İlâh’tır fakat üç hipostaz şeklindedirve bu üç hipostaz kendi aralarındabağlıdır (birliktedirler, ayrılamazlarfakat birbirlerine karışmazlar).Bu üç hipostaz hakikî bir Monad’dır(Tek birimdir).
Ayrı ayrı elealınabilirler ancak ayrışmazlar. Bahsedilenİlâh bir Monad hâlindedir veaynı zamanda kâdir-i mutlaq olan birTrinite’dir (Teslis, Üçleme). Hipostazkavramı Ruh hâlindeki ilâhî varlıkanlamındadır. Yukarıda, üçlününaslında tek bir hipostaz olarak da elealınabileceği söylenebilir.Bir not olarak; Eski Ahid’de bulunanbazı pasajlarda Sainte Trinité(Azîz Üçlü) net olarak belirtilmezhattâ hiç değinilmez. Özellikle, Genesis’in(Teqwîn, Oluş) 18. babındabu durum nettir.Baba ezelîdir (başlangıçsızdır) vesâdece zamanın dışında olmakla kalmazve fakat aynı zamanda sebebsizdir.Yani; onun varlığı hiçbir varolmamotifi taşımaz. Bu durumda, onunbizzât kendisi sebebdir, Oğul’un veMuqaddes Ruh’un ilâhlığının kaynağıdırve köküdür. Ve, sâdece o bütünmahlûqatın ilk sebebidir. Yalnızcatek yaratıcı değil ve fakat bir Oğul’untek babası ve tek Kutsal Ruh’un oluşumununtek kaynağıdır. Ancak,mes’ele Oğul ve Kutsal Ruh’un varlıksebebi olduğunda Oğul’un veKutsal Ruh’un üzerindedir. Diğer bütünhususiyetler dikkate alındığındahepsi aynıdır.
Demek ki, Baba’ya,Oğul’a ve kutsal Ruh’a aynı onuruatfederiz.İlâh-Baba’nın zaman sözkonusuolmaksızın bir Oğlu vardır fakatOğul’un zamanda bir başlangıcı vardırzira zamandan bağımsız olan Baba’sıdır.Öte yandan, Oğul İlâh’ınoğlu olmakla sonsuzdur, biolojikmânâda bedensizdir, bölünmezdir,aşılmazdır çünkü İlâh’ın bütün özelliklerinitaşır. Bu bağlamda, Baba’sındanfarqı yoktur zira o da sontahlilde İlâh’tır. Tek farkı Oğul olmasıdır.Yegâne Oğul olarak daima varolmaktave Baba’sına bağlı olarakvarolmaktadır ancak ona karışmadan(mecz olmadan, birleşmeden) varolmaktadır.
Oğul, Teslis’in başlangıcı ve sebebideğildir çünkü varlığının sebebiBaba’sıdır. Oğul, bütün yaratışlarınbaşlangıcı ve sebebi olmaktadır.Çünkü herşey ondan yaratılmıştır.Bundan sonrası uzun uzun bir kitabcesâmetinde devam ediyor fakatteferruat. Şimdi yukarıda anlatılan‘Comédie Divine’ (İlâhî Komedya)bölümünü okuduk. Bu bölümün çokfazla tefsîre ihtiyâcı yok. Kıvranmakböyle birşeydir işte. Yani; Allah, hâşâbir Oğul’a hayat verecek ve o da Allah’ınoğlu olmakla bütün mevcûdatahayat verecek. Böyle bir hiyerarşi Olimpos Theogonisi açısından çoktutarlı olabilir fakat monotheist birdîn için trajedidir. Allah’ın mevcudatıyaratmak için oğul edinmeye birihtiyâcı yoktur. Yok eğer böyle mitholojikbir ihtiyâç varsa o zaman oAllah, ehâd, sâmed, lem yelûd ve lemyuled olmaz.Tabiî ki, bizim derdimiz bunlardeğil. Hâliyle, Hristiyanlar arasındada bazı akl-ı selîm sahibleri çıkıptenkîdî suâller soruyorlar.1. Ekümenik Konsil’de (İznikKonsili, İ.S. 325) 318 Kilise Babasıhâzır bulunuyor. Hır gür gırla fakaten dikkat çekeni Arius. Arius, Hz.İyşâ’nın Allah’ın oğlu olduğu biçimindekithezi şiddetle reddediyor veti’ye alıyor. Arius, ‘İyşâ Allah’ın birkuludur. Allah’ın oğlu falan değildirzâten Allah’ın oğlu demek Allah’aikilik hattâ kesret atfetmektir ki, buküfürdür. Teslis de ısrâr edileceksebu teslisin, yaratan ve yaratılan yanlarıkesin çizgilerle ayırılmalıdır’ diyor.Bilindiği gibi bu Konsil yüzlerceincili reddetmiş, en uzlaşmacı ve siliksayılan 3 İncil’i kabûl etmiştir. 4.İncil olan Yuhanna İncili de kabûledilmiştir ancak muhtevası farqlı olduğuiçin onu ayrı tutuyoruz. Arius,doğruyu söylediği için bu Konsil tarafındanlânetlenmiştir. Kendisinianıyoruz.2. Ekümenik Konsil (İstanbulKonsili, İ.S. 381). Bu konsil de büyükçatışmalara sahne olmuştur.Konsile 150 Kilise Babası katılır. Buradada İstanbul Patriği büyük ustaMakedonios tavrını koyar: KutsalRuh Allah’ın bir mahlûğudur aynıİyşâ’nın olduğu gibi.
Teslis küfürdür.3. Ekümenik Konsil (Efes Konsili,İ.S. 431). Burada 200 Kilise Babasıvar. Bu kez direnişin ismi İstanbulPatriği Nestorios. Nestorios,İyşâ’nın iki vechesi olduğunu (Bifisis;hem ilâh hem insan tabi’âtlı) vebunun bir hipostaz olduğunu iddiâ etmiştir.Nestorios, Hz. Meryem’inİlâh’ın annesi (Theotokos) olduğu biçimindekiinancı da reddeder ve Hz.Meryem’in kocasız olarak Hz.İyşâ’ya hâmile kalmasını bir mucizeolarak açıklayan Nestorios, Hz. Meryem’inHz. İyşâ’yı normal bir doğumladünyâya getirdiğini söyler.Nestorienlik mezhebi Nestorios’unfiqrini takib edenler tarafından kurulmuştur.4. Ekümenik Konsil (HalkidoniaKonsili, İ.S. 451). 630 Kilise Babasıkatılıyor. Eftihis ve İskenderiye PatriğiDioskouros, Hz. İyşâ’nın tek birvechesi olduğunu (Monofisit) bununda ilâh olduğunu, bir ilâhın insan veyaherhangi bir başka varlık biçimindetezâhür edemeyeceğini iddiâ ettiler.5. Ekümenik Konsil (İstanbulKonsili, İ.S. 553). 165 Kilise Babasıkatılır. Theodoros de Mompsueste veDiodoros, Nestorian’dılar ve Bifisitthezlerini savundular. Başka muhaliflerde vardı: Origen, Evagros veDidymos. Onlar, Kilise’nin yenilenmeye(reform) ihtiyâcı olduğunu önesürerek mitholojik eklentiler yapılmasınıdayatıyorlardı. Bu normaldirzira çok tanrılı kiliseye mitholojikögeler önünde sonunda katılır.6. Ekümenik Konsil (İstanbulKonsili, İ.S 680). 170 Kilise Babasıkatıldı. Muhalifler Sergios, Pyrrhosve Pavlos’tur. Bunlar, Hz. İyşâ’ya atfedilençiftli irâdeyi reddederek ayrıayrı ele alınması gerektiğini savundular.7. Ekümenik Konsil (İznik Konsili,İ.S 787). 367 Kilise Babası katılıyor.Burada çok güçlü bir direniş vemuhalefet var. İkonoklastlar (Suretyıkıcılar) adı verilen bu grup, ikonaların(resimlerin) Hristiyanlar’ıninancına aykırı olduğunu ve derhâlkiliselerden kaldırılmaları gerektiğinisavunuyorlardı. Birçok kiliseye desaldıran bu grup ikona yapımcılarınıda tehdit ediyorlardı.Bu büyük Ekümenik Konsiller’inyanında Orthodox Kilisesi bazı yerelkonsilleri de tanımaktadır. Bunun sebebi,bu konsillerin stratejik ehemmiyetesahib olmasıyla alâkalıdır. Bukonsillerden üçü 14. asırda İstanbul’dagerçekleşmişlerdir: 1341,1347 ve 1351. Bu üç konsilde de Teslisinancının önemi birinci sırada vurgulanmıştır.Yine bu inancın koruyucusuolarak da Kilise Babaları tesbîtedilmişlerdir.Uzatmayalım. Schisme (Shisma)kopuş, ayrılış, yırtılma ne dersek diyelim,kesin olarak 1054’de gerçekleşirve Kilise ikiye bölünür. Artık‘Batı’ ve ‘Doğu’ Kiliseleri birbirlerininezelî düşmanlarıdır. Ondan sonraKilise, tedricen 40 parçaya ayrıldı;Anglikan, Reformatus, Evanjelik,İyşâ Mesih, Scientologie vs.
Şimdi,Avrupa ve ABD’nde her mahallede bir kilise var. Her birinde ayrı bir eğlence,hepsinin başında veya içinde akıllı bir veya bir sürü yahudî. Gün onların günü.O Hristiyanlık ki, Roma’ya, onbinlerce insanın akıttığı kanla girdi ve San Pietro Kilisesi’ni Roma’nın göbeğine dikti. Şimdi aynı Kilise kurumunun bankaları var, daha doğrusu bankaların kiliseleri var. Bankanın adı da güzel: Spiritum Sanctii: KutsalRuh Bankası! Orada, P-2 Mason locaları,Mafia, Vatikan, TC (TrilateralCommission), CFR, Bilderberg, Gladio,Derin Devletler vs. birlikte birbirlerininparalarını aklayıp kan içiyorlar.
Yırttılar. Yahudî yırttı.Şimdi aynı yahudî Müslümanlar’ıyırtmaya uğraşıyor. Hoşgörü masalıyla,bir yandan hükmü kalmamış ikieski dîni İslâm’ın yanına yamayarak ayağına bağ yapıyor.
Diğer yandan, İslâm’ın içini boşaltma eylemi sürdürülüyor.
Fethullah Gülen Kilisesi, Sivil Toplum Kilisesi,AB Sinagogu, NATO tapınağı,IMF mâbedi, Medya Pantheonu,RTE Tariqâtı vs.Yahudî bu kurumlar eliyle, MüslümanKürd’ü Müslüman Türk’e, fakiri zengine, devrimciyi faşiste, insanlığı vahşete kırdırıyor. Shisma istiyor.
Peki çözüm?
Seni yırtmak isteyenisen yırt!
Yoksa, yırtılacaksın.
baran dergisi 53. sayıdan iktibastır
çok güzel yazılar var içinde ben çok beğendim
YanıtlaSil