Www.Muhabbetullah.Com Bir Evliyayi Bile Cehenneme Surukleyebilecek Sey : G I Y B E T V E T E N K I T

"Giybet zinadan daha kotudur." Nasil olur Ya Resulullah?
"Adam zina eder, sonra tevbe eder, Allah magfiret buyurur. Giybet eden ise giybet edilen affetmedikce magfiret olunmaz"
(Beyhaki, Suabu-l Iman, 6740-41-42)
G I Y B E T V E T E N K I T

Eger birisi herkesi tenkit ediyor, herkeste kusur ariyorsa bir gun onun dalalete ugrayacagi endisesini tasiyorum ve bu endisemi yenecegim herhangi ciddi sebep goremedim, kanaatim devam ediyor. Kendini tenkide vermis, tenkide kilitlenmis insanlarin akibetinden endise ediyorum. Hafazanallah bu, kufre duseceklerinden endise ediyorum demektir. Bu acidan arkadaslarimiz agizlarini kirletmesinler . Agzin kirlenmesi kalbin kirlenmesinden olur. Fesad-i kalb olmazsa fesad-i lisan olmaz. Ici bozuklar vardir ki dilleri surekli tenkiddedir. Sizin Cebrail kadar aktiviteniz olsa, hayata mazhar olsaniz, o kadar calissaniz, o kadar ihlasli olsaniz o kadar samimi olsaniz eger birbirinizi tenkit ediyorsaniz, vallahi, billahi,tallahi, oradaki hizmetinizde bereket bulamazsiniz. Az gidersiniz, uz gidersiniz, dere tepe duz giderseniz, fakat bir cuvaldiz boyu yol alamazsiniz. Su an Turkiye'de , cok az yerde degisik birimlerde kendi cemaatini tenkit eden bazi arkadaslarimiz yuzunden bereketin, selin onundeki kutukler gibi suruklenip gittigini gordukce, yer yer "Allah'im hidayet eyle" diyorum. Yer yerde "Bu iki tane kalbi bozuk, dili bozuk, eger bunlari alip goturmenle bu afeti def edeceksen bunlari al gotur." diyorum. Kim diyor bunu? Dusmanlarinin olumu karsisinda bile aglayan bir kalp soyluyor. Cunku, bir yerde hizmet her seyin onune gecer. Giybet edenlere de, kardesini cekistirene de yerinden kalkamayacak sekilde 39 degnek atmayi, hatta dillerini kesmeyi bile dusunuyorum." Saclarina ak dusmus, saclari dokulmus ,kel ..." demek bile giybettir. Birilerini cekistirmeyi hizmet sayan hainler var. Esasen, avrat gibi dedikodu yapanlar bu hizmete sonradan girenlerdir. Insan Musluman aleyhinde ne derse, ne dusunurse mutlaka basina gelir.Yeminle soyluyorum gelir. Kendisinin basina gelmezse de ailesinden birisinin basina muhakkak gelir... Ustadimizin birini cekistirdigini gordunuz mu? Lutfen bu konuda hassas olalim. Bunun her yerde tahsidatini yapalim. Ve ahlak haline getirelim. Zira boyle gunahlara onem vermeyen atesle oynuyor demektir. Ben arkadaslardan rica ve istirham ediyorum, kufur saysinlar giybet ve tenkidi. Ellerini ayaklarini opeyim, su bembeyaz olmus saclarimla basimi kaldirim tasi gibi ayaklarinin altina koyayim. Allah rizasi icin, Resulullah askina , Hz ustadin hatiri icin, bu ugurda hizmete giderken olen sehitlerin hatiri icin, Allah askina birbirlerini tenkit etmesinler, ben biraz daha sabredecegim. Biraz daha disimi sikip dayanacagim, ama bir gun ellerimi acip hala tenkit etmeye devam edenlere "Allah'im , simdiye kadar sadece dusmanlari sana havale ediyordum. Dusmanca duygularla bu hizmetin uzerine giden arkadaslari da sana havale ediyorum." Derim diye korkuyorum. Yalvariyorum size Allah askina, hizmetin bereketine dokunmayalim, tenkit etmeyelim, ve musibeti ikilestirmeyelim...




GIYBET Hucurat 11. 12. ve 13. ayetler, 10. ayetteki kardesligin nasil temin edilecegini izah eder. Oyle bir kardeslik ki, orada "ihvan" yerine "ihve" kelimesi kullanilir. Ihve, oz kardesler icin kullanilir. Yani ayette isaret edilen kardeslik, oz kardes gibi kardes olmaktir. Kardeslige vurulan darbelerin mevzu olarak islendigi yerlerden biri olan 12. ayette giybet, kardes‏inin olu haldeyken etini yemek gibi tasvir edilir. Elmalili Merhum, bu ayetin tefsirinde soyle der: "Giybet edilen kimse, orada bulunmayip soylenen sozu bilmemesi ve o anda savunacak durumda olmamasi hasebiyle bir olu, hem de kardes olan bir olu konumundadir." Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem buyurdular ki: "G ‎‎‎‎‎‎‎‎iybetin ne oldugunu biliyor musunuz?" " Allah ve Resulu daha iyi bilirler" dediler. Buyurdular ki: Birinizin, kardesini hoslanmayacagi seyle anmasidir!" Bir adam dedi ki, "Ya benim soyledigim onda varsa, bu da mi giybettir?" "Eger soyledigin onda varsa giybetini yapmis oldun. Eger soyledigin onda yoksa bir de buhtanda (iftirada) bulundun demektir." Giybet odur ki, giybet edilen adam hazir olsa idi ve isitse idi, kerahet edip darilacakti. Eger dogru dese, zaten giybettir. Eger yalan dese, hem giybet, hem iftiradir. Iki katli cirkin bir gunahtir. Giybetin mahiyeti; Hz. Aise Validemiz anlatiyor: "Ey Allah'in Resulu, sana Safiyye'deki su hal yeter" demistim. Bundan memnun kalmadi ve soyle dedi: "Oyle bir kelime sarfettin ki, eger o denize karistirilsaydi, onu ifsad eder, bozardi." Yine Hz. Aise Validemiz der ki: "Ben tahkir maksadiyla bir insanin taklidini yapmistim. Bana hemen sunu soyledi: "Ben bir baskasini, kusuru sebebiyle, hatta bana karsilik olarak su kadar dunyalik verilse bile soz ve fiille taklid etmem." (Ebû Davud, Edeb 40) Yine Hz. Aise Validemizin anlattigina gore; bir defasinda kendisi biri hakkinda soz soyler. Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem O'na "tukur" der. Tukurunce agzindan bir et parcasi cikar. "Ribanin en kotusu, haksiz yere muslumanin irzini (manevi sahsiyetini) rencide etmektir (giybetini yapmaktir)." (Ebû Davud, Edeb 40) Bir zat demis: "Dusmanima giybetle ceza vermekten nefsimi yuksek tutuyorum ve tenezzul etmiyorum. Cunku, giybet, zayif, zelil ve asagilarin silahidir." Giybetin degisik kelimelerle ele alinisi: Alay etme cercevesinde giybeti ele alirsak, Hucurat Suresi, 11. Ayet, bize bir fikir verir. Der ki; Ey iman edenler, Belki sizden bir topluluk diger bir toplulukla alay etmesin. o topluluk, onlardan daha hayirlidir. Kadinlar da birbirleriyle alay etmesinler. Belki, onlar kendilerinden daha hayirlidir. Ayiplama manasinda ele alirsak, ayni surede "Birbirinizi ayiplamayin ve kotu lakaplarla lakaplandirmayin. Imandan sonra bu sekilde yapilan fisk u fucur ne kotu. Kim bu fiskindan sonra tevbe etmezse, iste onlar kendilerine zulmedenlerdir." deniliyor. Yine Humeze suresinde, Allah, ayiplama manasina gelen lemz kelimesini kullarak, "ayiplayanlara yaziklar olsun" diyor.
Giybeti, su-i zan dairesinde ele alirsak, yine ayni surede, "zannin cogundan sakinin, cunku zannin bir kismi gunahtir" buyuruluyor ve su-i zandan sakindirilarak, mahzursuz olan, gunah sayilmayan zanna; yani husn-u zanna tesvik ediliyor. Bir Hadislerinde Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem soyle buyurur: "Allah, bir muslumana, bir muslumanin kanini, irzini ve ona su-i zanda bulunmasini haram kilmistir." (Muslim, birr 32) Yine Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem, "Husn-u zan imandandir." buyurur.
Tecessusu (ic yuzunu arastirma merakini) giybete sevkedici bir amil olarak ele alirsak, Cenabi Hakk, "tecessuste bulunmayin" diyor. Yani birbirinizin ayibini arastirmayin. Bir Hadis'te soyle buyurulur: "Muslumanlarin ayibini arastirmayin. Zira, her kim muslumanlarin ayibini arastirirsa Allah da onun ayibini takib eder, nihayet onu evinin icinde de olsa, rezil rusvay eder." Giybet edenin yapacagi sey nedir? Giybeti isteyerek dinleyen, giybet eden gibidir. Giybet eden veya yapilan giybeti isteyerek dinleyen, musluman kardesinin olu etini yemis gibi oldugundan ve serefine, haysiyetine dokundugundan oturu once, "Allahummegfir lenê ve limenigtebnêhu",(Allahim, bizi ve giybet ettigimiz sahsi magfiret et) demeli, sonra o kardesinden muhakkak helallik dilemeli. Helallesmede Olcu

Helallesme bir ahlak haline getirilmelidir. Ve mutlaka helallik istenen sahsa durum oldugu gibi anlatilmalidir; Mesela: "Senden su kadar haksiz yere sunu aldim; seni giybet ettim..." vs. gibi. Ne var ki, aynen anlatma karsi tarafta derin yaralar acacaksa, o zaman mes'ele serhedilmeden, mutlak olarak helallik istenmelidir. Bir zaman arkadaslardan biri gelerek bana, "Hakkini helal et, senin giybetini yaptim" dedi. Tam neler soyledigini ifade edecekti ki, hemen susturdum ve hakkimi butunuyle helal ettigimi soyledim. Insaniz ve zayif taraflarimiz var. Soylenen soz icimizde bir ukde ve yara olarak kalabilir. Insanin Cenab-i Hakk'in huzuruna, icinde mu'min kardesine karsi, herhangi bir ukde varken gitmesi ise buyuk bir talihsizliktir. Onun icindir ki, Efendimiz sik sik: "Bana arkadaslarim aleyhinde hicbir sey soylemeyin. Zira, Rabbimin huzuruna selim bir kalple gitmek isterim" der ve mu'min bir kardesi aleyhine birsey soylemek isteyenleri boyle ikaz ederdi. (Tirmizi, Menakib 3893 - Ebu Davud, Edeb 33) O'nda bizim icin her hususta usve-i hasene (en guzel ornek) vardir. Bu mevzuda da rehberimiz, yine Resûlullah'tir sallallahu aleyhi ve sellem. Ayiplari Ortme Biri arkadasini cekistirmeye basladi mi donup gidin, dinlemeyin. Giybet giybeti dogurur. Herkes yanlis yapsa, herkes giybet etse sana dusen yapmamaktir, dogru olandan ayrilmamaktir. Sen dogru olani yapacaksin, sen kendine bakacaksin. Ayni cizgi uzerinde, ayni duygulari paylasiyorlar kalkip birbirleini ulu orta tenkit ediyorlar maalesef. Giybeti kendine ahlak edinen kabenin icinde bile olsa, o kabenin disindadir. Tenkid, zayif insanlarin, hicbir sey yapmayanlarin, hayatta herhangi bir mefkuresi bulunmayanlarin isidir. Eger Allah'in rizasini kazanma ve milletin ilmi-fikri seviyesini yukseltme gibi bir mefkûreniz yoksa, hep tabi olarak kalmaya ve baskasinin gundeminde yurumege mahkûmsunuz demektir. Bu durumda hep reaksiyoner hareketlere takilir kalir ve hicbir sey uretemezsiniz. Dolayisiyla devamli tepki icinde olur ve bir tepkizede olarak kalir gidersiniz. Istiyorum ki, ehl-i imandan ameli olmayanlara bile icimde en ufak bir kin olmasin. Onlarin hep iyi yanlarini goreyim. Kardeslerimden birini en buyuk bir gunahi islerken bile gorsem, orter, gormemezlikten gelirim. Insan nefsine karsi savci, baskasina karsi ise avukat gibi olmalidir. Eger giybet bir topluluk ve cemaat hakkinda yapilmissa, o topluluk ve cemaatin hepsinden teker teker helallik dilenmesi lazim gelir. Aksi taktirde bu sekildeki bir giybet, insanin iflasina sebeb olabilir. Bu da giybetin dehset verici boyutunu gosteren bir haldir. Giybetin cezasi nedir? Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem buyuruyorlar ki; "Mirac gecesinde, bakir tirnaklari olan bir kavme ugradim. Tirnaklariyla yuzlerini ve goguslerini tirmaliyorlardi. "Ey Cebrail, bunlar da kim?" diye sordum. "Bunlar, dedi, insanlarin etlerini yiyenler ve irzlarini (sereflerini) payimal edenler, ayaklar altina alanlardir." (Ebû Davud,Edeb 40) "Kim bir muslumandan, giybet ve serefini payimal etmek suretiyle tek lokma dahi yese, Allah ona mutlaka onun aynisini cehennemden tattiracaktir…" (Ebû Davud, Edeb 40) "Kim bir mu'mini bir munafiga (giybetciye) karsi himaye ederse, Allah da onun icin, Kiyamet gunu, etini cehennem atesinden koruyacak bir melek gonderir. Kim de, bir muslumana, kotulenmesini dileyerek bir iftira atarsa, Allah onu, kiyamet gunu, cehennem koprulerinden birinin ustunde, soylediginin gunahindan paklanip cikincaya kadar hapseder." (Ebu Davud, Edeb 41) "Kattat (soz tasiyan) (veya ayni manaya gelen nemmam) cennete giremeyecektir." (Buhari, Edeb 50 - Muslim, Iman 169 - Ebu Davud, Edeb 38) Giybet ile ayni manaya gelen kelimeler: Lemz: Genel kanaate gore, kas goz isareti yaparak ayiplama. Hemz: Genel kanaate gore, giybet etme, laf tasima, ispiyonlama. Iki kelimenin de, ortak manasi sudur: Kusur bulmak, ayibi aciklamak ve ortaya cikarmak. Gamz: Bu da hemz ile ayni manada. Gammazlama buradan gelir. Giybete karsi tavrimiz ne olmali?
"Bana kimse, ashabimdan biri hakkinda canimi sikacak bir sey soylemesin. Zira ben sizin karsiniza (veya Ahirette Allah'in karsisina) icimde hic bir sey olmadan cikmak istiyorum." (Tirmizi, Menakib 3893 - Ebu Davud, Edeb 33)" Birisi Efendimize gelerek, Hz. Halid hakkinda birseyler soylemek ister. Efendimiz tek kelime dahi soyletmeden geriye cevirir. Gunahkari ‎ Kinama Hic kimseyi buyuk-kucuk gunahlari‎ ndan dolayi‎ ki‎ namayi‎n. Bazen, "daha" bile demeden, icimden gecenlerden dolayi ‎ itab gordugum olmus‏ tur. Arti‎k, birine zina isnadi ni‎ , kufur isnadi ‎ni‎ siz du‏sunun. Ta'yir(ayiplama) geri tepen bir silahti‎ r. Ama, maalesef muslumanlar arasi‎nda bugun cok kullani ‎li‎ yor. Insanin nefsi, kotuluk gordugu sahsin giybetini yapmaya daha bir meyyal oldugundan, Ustad Hazretleri, 22. Mektup'ta, bizleri ikaz ederek, kendisinden kotuluk gorulen sahsa karsi yapilmasi gerekenleri gayet mantiki bir sekilde izah ve kalbi ikna eder: "Mu'min kardesinden sana gelen bir fenaligi butun butun ona verip onu mahkum edemezsin. Cunku, Evvela; kaderin onda bir hissesi var. onu cikarip, o kader ve kaza hissesine karsi riza ile mukabele etmek gerektir. Saniyen; nefis ve seytanin hissesini de ayirip, o adama adavet degil, belki nefsine maglup oldugundan acimak ve nedamet edecegini beklemek. Salisen; sen kendi nefsinde gormedigin veya gormek istemedigin kusurunu gor, bir hisse de ona ver. Sonra baki kalan kucuk bir hisseye karsi en selametli ve en cabuk hasmini maglup edecek afv ve safh ile ve uluvvucenaplikla mukabele etsen, zulumden ve zarardan kurtulursun.
Giybetten kurtulmanin yollari:
1- Insanin kendi gunahlarini gormesi.2- Insanin gunah islemeye musait yaratilmis oldugunu dusunup kardesini hos gormesi ve ona dua etmesi. Zira mu'min gunahindan dolayi, kardesine yalniz acir ve dua eder. 3- Sik sik giybetin Ahiretteki dehsetli cezasi hatirlanmali. 4- Giybetin bu dunyada kalbi ve toplumu nasil kemirdigi, ne denli iftiraklara, ihtilaflara, hatta kardes dusmanligina sebebiyet verdigi hatirlanmali ve urpermeli. 5- Giybetin mahiyeti cok iyi bilinmeli. Zira giybet, faiz ve mahremiyle zina kadar cirkin bir gunahtir. 6- Her s‏ eyden evvel, gi‎ybet meselesi insani ‎n icinde bir dert olarak bulunmali ‎ . Bulunmali‎ ki, insani ‎ teyakkuza ve o mevzuda duaya sevketsin. Gunumuzde meselenin arzettigi ehemmiyet:

Benlik ve Giybet Gunumuzde hizmet icinde kibir ve ucb'dan bir olcude kurtulma merhalesine geldigimiz soylenebilir. Ama su iki hususun onu bir turlu ali ‎namadi‎ : 1. Enaniyet,2. Gi‎ ybet.Hele gi‎ ybet, hele gi‎ybet! Kayma Noktalari‎ ndan Giybet Kitap ve sunnetin ona karsi‏‎ onca tahs‏idatina‎ , dini, milli ve ictimai onca zararlari‎ na ragmen, gunumuzun muslumanlari‎ni ‎n bir turlu onemsemedigi gi‎ ybet, oyle bir ruh hastaligi‎di r ki, s‏ayet simdilerde onu ali ‎nmazsa, ileride topluma yuzlerce zina ve yuzlerce ribanin gunahi ‎ni‎ birden i‏letebilir.
Bir de bu i‏ s bas‎in-yayi‎ n yoluyla yapi‎li p, milyonlara mal ediliyor, milyonlar ona ‏ sahid tutuluyorsa, bu dalaleti irtikap edenlerin dunya-ukba felaketleri bir yana, topyekun milletin ciddi sarsi ‎nti‎ lara maruz kalmasi‎ kacini ‎lmaz olacakti‎r. Bu konuda onemli bir kayma noktasi‎ ise s‏u: Bazi‎ lari‎ sozde gi ybetten kaci‎ni‎ yor gorunerek, arkadaslar‎ hakki ‎nda "Daha neleri var neleri. Ama gi‎ ybet olur diye korkuyor ve hepsini soylemiyorum." Bu soz, o kasdettigi ‏ seyleri soylemekten cok daha buyuk bir gi‎ybettir. Cunku muphem bir isnad, sarih bin iftiradan daha buyuktur. Zira muhatabi n akli‎na, acaba: Livata mi ‎, zina mi ‎, icki mi, kumar mi‎ ... vs. gibi ‏seylerin hepsi birden gelebilir. Boylece hem ikili munasebetler, hem de ictimai salah zedelenir. Evet, boyle diyecegine, o zati ‎n 100 tane gunahi‎ ni‎ aci ‎k-aci‎ k soyleseydi, her halde sozleri, akla gelebilecek ‏seylere si ‎ni‎ r te‏skil etmesi baki‎ mi‎ndan daha ehven olurdu... Konunun ozeti:

Giybet, bir muslumanin, kardesini hoslanmayacagi seyle anmasidir!" Giybet olu eti yemek gibi kerih gorulen bir gunahtir.Giybet, Hadis'in ifadesiyle ribanin en kotusu ve zinadan daha kotu bir gunahtir.Giybet etmeme bir iman ve irade isidir.Giybeti isteyerek dinleyen, giybet eden gibidir. Giybet eden veya yapilan giybeti isteyerek dinleyen, mutlaka kardesinden ozur dileyip helallik istemeli, sonra da kendisinin ve giybetini yaptigi sahsin affi icin magfiret dilemeli. Bir toplulugun giybetini yapan sahis, butun o topluluk fertlerinden helallik dilemek zorundadir.
Fasik ve mutecahirin giybeti caizdir.
Mazlumun hakkini almak icin zalim hakkinda, tarif icin, mesveret maksadiyla giybet caizdir. Yalniz sadece hak rizasi istikametinde, bir maslahata binaen ve garazsiz olmak sartiyla. Giybetci (kattat) cennete giremeyecektir. Cehennemdeki cezasi da, bakir tirnaklariyla kendi yuzunu, gogsunu tirmalamasidir.
ALLAH HEPIMIZI BU BUYUK TEHLIKEDEN KORUSUN...

DIKKATLI OLALIM...


--~--~---------~--~----~------------~-------~--~----~
Bu mesajı şu gruba üye olduğunuz için aldınız: Google Grupları "Mucahitsiz Kalan Bir Ümmet Zelil Düşmeye Mahkumdur..!" grubu.
Bu gruba posta göndermek için , mail atın : mucahitler@googlegroups.com
Bu gruba üyeliğinizi sonlandırmak için şu adrese e-posta gönderin: mucahitler-unsubscribe@googlegroups.com
Daha fazla seçenek için, http://groups.google.com.tr/group/mucahitler?hl=tr
adresinde bu grubu ziyaret edin
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~---

0 yorum:

Yorum Gönder

Yorumlarınızda Kişilik haklarına saldırı,küfür ve benzeri ifadeleriniz yayınlanmamaktadır.Yorumları yazarken İsminizi belirtmeniz önemle duyurulur.